Wednesday, 25 April 2012

Hiburan Diharamkan Ep. 1


Assalamualaikum wbt.

Apa khabar anda yang sedang membaca entri Cik Nin hari ini? Harap-harap semuanya sihat dan ceria =) Entri kali ini, Cik Nin ingin berkongsi mengenai hiburan dalam Islam. Ada orang kata hiburan itu fitrah, ada orang lain pula kata hiburan itu fitnah. Mana satu yang betul kan? Kita memang suka akan perkara-perkara yang menghiburkan, kerana dengan berhibur hati jadi senang, tidak marah dan rasa seronok dalam setiap pekerjaan yang kita lakukan. Jadi, eloklah kita bincangkan sedikit bagaimana fitrah yang diraikan Islam, dan garis panduan apa yang perlu kita patuhi.


Hiburan Itu Fitrah
  
Fitrah merupakan sifat semulajadi yang telah wujud dalam diri seseorang insan. Fitrah manusia menginginkan kecantikan, cintakan kebaikan dan kesempurnaan dan mendambakan keselesaan dan kerehatan. Justeru kerehatan boleh dikecap melalui sedikit hiburan. Selari dengan Islam sebagai agama fitrah, maka sudah pasti setiap apa yang ditentukan Allah adalah bertepatan dan tidak berlawanan dengan kehendak jiwa manusia.

          Pensyariatan dalam suatu perkara juga merupakan keputusan yang terbaik untuk memberi maslahah dan memelihara hambaNya dari kemudharatan, baik dari segi penjagaan agama itu sendiri, jiwa seseorang, akal, keturunan ataupun hartanya. Islam tidak membenarkan umat Islam berlebih-lebihan dalam setiap perkara, apatah lagi jika ia merosakkan perkara lima yang telah dinyatakan. Dan fitrah seorang muslim mestilah bertepatan dengan segala tuntutan tersebut serta batas-batas yang telah digariskan.

Begitu juga dengan konsep hiburan. Berhibur merupakan fitrah insan, dan setiap insan memerlukan hiburan untuk memberi kerehatan pada jiwa samada hiburan bersama keluarga, berkelah, mendengar muzik dan lain-lain. Imam Al-Ghazali (2003) juga menyatakan bahawa seluruh dunia adalah hiburan dan permainan. Sedikit dalam hiburan dapat menolong seseorang dalam situasi tegang oleh kerana manusia tidak akan mampu untuk sentiasa dalam keadaan serius dan kepahitan sepanjang masa kecuali jiwa para anbiya'. Justeru, secara umumnya Cik Nin nukilkan kata-kata Prof. Dr. Yusof al-Qardhawi tentang hak manusia dalam berhibur namun perlu kepada beberapa penilaian.

"Setiap pendengar sebenarnya merupakan orang yang paling mahir dalam menentukan hukum seni muzik. Sekiranya nyanyian tersebut terdapat unsur yang menaikkan syahwat, mendorong ke arah kejahatan, menjadi lalai dan leka untuk mengerjakan ibadah, maka menjadi kewajipan atas setiap pendengar untuk menjauhinya dan menutup pintu fitnah itu demi memelihara dirinya dan agama."


Haram VS Halal

Hiburan melalui muzik mempunyai perselisihan pendapat di kalangan ulama', ada yang mengharamkannya dan ada juga yang mengharuskannya namun perlu kepada batas dan hadnya supaya manusia tidak terlalu asyik sehingga lalai dan gagal dalam melaksanakan tanggungjawab yang lebih penting. Walaupun muzik telah ada sejak zaman Nabi Muhammad s.a.w lagi, namun baginda sendiri mengawal seni hiburan itu supaya tidak bercanggah dengan syari’at Islam. 

 Dalil Pengharaman Muzik dan Hiburan

Ulama yang melarang menggunakan muzik dan nyanyian antaranya adalah Ibnu Al-Jawzi (tokoh hadith Mazhab Hanbali), Imam Al-Qurtubi dan Muhammad bin Ali Al-Syawkani. Mereka mengajukan beberapa dalil sebagai hujah untuk mendukung pendapat mereka. Dalil-dalil yang mereka gunakan antara lain sebagai berikut.
                 
a) Dalil al-Quran

1)         Firman Allah : (Al-Quran, Al-Isra’, 17:64)
(وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ بِصَوْتِك)
           Maksudnya : dan desak serta pujuklah sesiapa yang engkau   
           (iblis) dapat memujuknya dengan suaramu.

Ibn Kathir (2004) berkata bahawa perkara ini dimaksudkan dengan nyanyian, selain Mujahid mentafsirkannya sebagai hiburan dan nyanyian, yang mana ia menyebabkan kelekaan dan kelalaian manusia. Ibn Abbas pula menyatakan bahawa ayat ini bermaksud setiap perkara yang menyeru kepada maksiat kepada Allah. Begitu juga dikatakan oleh Qatadah dan Ibn Jarir.

Merujuk kepada Al-Muhally & Al-Suyuti (2001) pula, perkataan “saut” ini memberi makna nyanyian, seruling dan semua perkara yang mengajak kepada maksiat. Ini bermaksud nyanyian merupakan salah satu perkara yang boleh mengundang kemurkaan Allah kerana ia sebahagian daripada maksiat. Dan oleh sebab inilah nyanyian dilarang.

2)         Allah juga berfirman : (Al-Quran, Al-Najm, 53:59)
وَأَنْتُمْ سَامِدُون)
            Maksudnya : sedang kamu melengahkannya.

Perkataan “samidun” ini dimaksudkan dengan mereka yang lengah dan lalai (lahun ghafilun) dengan merujuk kepada Al-Muhally & Al-Suyuti (2001). Ibn Kathir (2004) pula menyatakan riwayat daripada Sufyan al-Thawri meriwayatkan daripada ayahnya, dari Ibn Abbas dengan berkata “Lagu (nyanyian) sangat menjadikan kami lengah.” Demikian juga yang dikemukakan oleh Ikrimah. Maka, dapat disimpulkan di sini bahawa ayat ini bermaksud kelalaian daripada melaksanakan kewajipan yang berpunca daripada lagu dan nyanyian.

3)         Selain itu, firman Allah taala : (Al-Quran, Luqman, 31:6)
 (وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الحَدِيث لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا)
Maksudnya :  dan ada di antara manusia yang memilih serta membelanjakan hartanya kepada cerita-cerita dan perkara-perkara hiburan yang melalaikan, yang menyesatkan (dirinya dan orang ramai) dari agama Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan, dan ada pula orang yang menjadikan agama Allah itu sebagai ejekan..

Ibn Kathir (2004) di dalam tafsirnya meletakkan pendapat daripada Ibn Abbas, Ibn Mas’ud, Ikrimah, Said bin Jubair dan Jabir yang menyatakan bahawa “lahwa al-hadith” dalam ayat tersebut adalah nyanyian. Adapun Mujahid mentafsirkannya sebagai nyanyian dan tabla, selain Al-Hasan al-Basri pula mentafsirkannya sebagai nyanyian dan seruling.


b) Dalil Hadith

1)         Dalam hadith Rasulullah s.a.w pula, diriwayatkan oleh Jabir bin Abdullah Rasulullah s.a.w telah bersabda bahawa:
" إنما نهيت عن صوتين أحمقين فاجرين ، صوت عند نعمة مزمار شيطان و لعب ، و صوت عند مصيبة ، خمش وجوه ، و شق جيوب ، ورنة الشيطان.." [1]

“...Sesungguhnya saya melarang dua jenis suara, iaitu suara yang menunjukkan kedunguan dan kejahatan. Ketika menerima sesuatu kegembiraan dengan bermain-main, meniup seruling syaitan, dan suara (tangisan) orang yang ditimpa musibah dengan mancakar-cakar muka dan merobek-robek baju, disertai dengan ratapan-ratapan syaitan”


2)         Sabda Rasulullah s.a.w:  
"صوتان ملعونان ، صوت مزمار عند نعمة، و صوت ويل عند مصيبة"[2]
Dua suara yang dilaknat di dunia dan akhirat, iaitu bunyi seruling ketika menerima kegembiraan dan rintihan ketika menerima musibah.”

3)         Sabda Rasulullah s.a.w yang berbunyi:
"ليكونن من أمتي أقوام يستحلون الحر والحرير والخمر والمعازف"[3]

“Sesungguhnya akan terdapat dalam umatku orang-orang yang menghalalkan zina, sutera, khamar, dan muzik.”


4)         Seperti yang diriwayatkan :
عن نافع أنه قال: "سمع ابن عمر مزماراً، قال: فوضع أصبعيه على أذنيه، ونأى عن الطريق، وقال لي: يا نافع هل تسمع شيئاً؟ قال: فقلت: لا! قال: فرفع أصبعيه من أذنيه، وقال: كنت مع النبي صلى الله عليه وسلم ، فسمع مثل هذا! فصنع مثل هذا[4]
Diriwayatkan daripada Abi Daud dalam Sunannya, daripada Nafi’ bahawasanya dia berkata: terdengarlah Ibn Umar suara seruling, Nafi’ berkata “Lalu  Ibn Umar meletakkan kedua ibu jarinya ke dalam lubang telinganya, dan menjauhkan diri dari tempat itu. Apabila berada di tempat yang jauh, Ibn Umar berteriak kepadaku “Wahai, Nafi’, adakah kau masih mendengar suara seruling itu?” Maka aku menjawab: “Tidak, Umar”  Maka barulah Ibn Umar pun mengeluarkan jari daripada telinganya, lalu berkata: “Aku telah bersama Nabi Muhammad s.a.w, dan ketika baginda mendengar seperti ini, baginda berbuat seperti ini”

Kesimpulan

Berdasarkan dalil-dalil dari al-Quran dan hadith ini, mereka berpendapat bahawa mendengarkan muzik dan hiburan adalah haram dan tidak disangsikan keharamannya dan telah diriwayatkan oleh para sahabat dan salaf al-soleh bahawa muzik boleh menyebabkan tumbuhnya sifat kemunafikan dalam hati selain mengakibatkan kelalaian daripada melaksanakan tanggungjawab yang lain.

Betul ke haram hiburan ini? Tiada ulama' ke yang mengharuskan hiburan? Ye, ada. Tetapi, perbincangan tentang keharusan hiburan dalam Islam akan disambung pada entri akan datang, bersama dengan analisis perbandingannya. Cukuplah ini dahulu untuk pembacaan kalian-episod 1: Berhibur Dalam Islam. Semoga berjumpa di lain masa.


Rujukan
Al-Dimasyqi, Abu al-Fida’ Ismail Ibn Kathir. 2004. Al-Quran al-‘Azim. Terj. Bahrun Abu Bakar. Jil. 21. hlm. 160-162. Penerbit Sinar Baru Algensido Bandung.
Al-Ghazali, Abi Hamid Muhammad bin Muhammad. 2005. Ihya’ Ulum Al-Din. hlm. 382-429. Kaherah: Darul Tawzi’ wa al-Nasyr al-Islamiyah.
Al-Khin, Mustofa & Al-Bugho, Mustofa & Al-Syarbaji, Ali. 2010. Kitab Fikah Mazhab Syafi’e. hlm. 1985-1987. Kuala Lumpur: Pustaka Salam Sdn.Bhd.
Al-Muhally, Jalaluddin Muhammad bin Ahmad & Al-Suyuti, Jalaluddin Abdul Rahman bin Abi Bakar. 2001. Tafsir al-Imamayn al-Jalalayn. Kaherah: Darul Hadith

[1]  Al-Tirmizi, Sunan al-Tirmizi, Kitab  al-Janaiz ‘An Rasulillah s.a.w, Bab Ma Ja’a fi al-Rukhsah fi al-Buka’ ‘Alaal-Mayyit.
[2]  Al-Albani, Silsilah al-Sahihah, Bab Tahrim al-Alat al-Tarb.
[3]  Al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, Kitab al-Asyribah, Bab Ma Ja’a fi Man Yastahillu al-Khamar wa Yusammihi bi Ghairi Ismihi.
[4]  Abu Daud, Sahih Abi Daud, Kitab al-Adab, Bab Karahiyah al-Ghina’ wa al-Zumar.

Sunday, 22 April 2012

Pengenalan Umum Kepada Maqasid Syari'ah


Pengenalan

Ilmu maqasid syari'ah (مقاصد شرعية) merupakan satu bidang ilmu yang tidak dinafikan kepentingannya dalam ilmu-ilmu perundangan Islam, ilmu usul dan kaedah fiqh, ilmu fatwa, siyasah (politik), ilmu fiqh kontemporari dan lain-lain cabang ilmu. Ini kerana ilmu maqasid syari'ah dijadikan sebagai batu ukur dengan mengkaji hikmah bagi suatu tujuan pensyariatan dalam setiap hukum atau fatwa baru yang ingin dikeluarkan, iaitu dengan meletakkan kemaslahatan umat sebagai tujuan utama supaya penetapan sesuatu perkara tersebut bersifat dinamik, realistik dan sesuai mengikut keadaan zaman dan tempat. Sekiranya ilmu maqasid syari'ah ini diabaikan, maka akan berlakulah penetapan hukum yang tidak sejahtera selain mengakibatkan kucar kacir dalam kehidupan masyarakat.


Pengertian Maqasid Syari’ah

Maqasid bererti tujuan atau matlamat yang ingin dicapai dalam sesuatu perkara. Dalam konteks ini, maqasid syari’ah bererti matlamat yang telah ditetapkan oleh syara’ dalam penetapan sesuatu hukum . Al-Izz Abdul Salam (2002) menyatakan bahawa "syariat itu keseluruhannya  membawa kepada kebaikan, sama ada menolak kemudharatan  ataupun  mendatangkan  kemaslahatan".

            Imam I’lal al-Fasi (1991)  menerangkan bahawa “matlamat umum  pensyariatan dalam Islam adalah untuk mengimarahkan bumi dan menjaga prinsip-prinsip kehidupan di dunia serta berterusan dalam membuat kebaikan.”

         Ada juga yang menyifatkan maqasid ini sebagai hikmah dan maslahah sama ada di dunia dan di akhirat. Selain itu, ia bermaksud "menarik kebaikan dan menolak kemudharatan juga membawa maksud menghalalkan perkara kebaikan dan mengkeji keburukan, selain bermaksud kebahagiaan di dunia dan keselamatan di akhirat" (Abdul Latif al-Hamim).


Pembahagian Maqasid Syari’ah

Menurut pandangan Imam Al-Syatibi (1416), Allah mencipta syariat dengan tujuan untuk mendatangkan kebaikan kepada umat dan menghindarkan keburukan dan kerosakan daripada mereka, dan dibahagikan kepada tiga kategori, iaitu :

a)         Al-Dharuriyyat -الضروريات (kepentingan asas)
Satu keperluan yang amat penting di mana kehidupan manusia tidak akan bertahan tanpanya, dan apabila keperluan ini luput akan menyebabkan kerosakan dan kebinasaan. Seluruh umat telah bersepakat bahawa syariat ini telah ditetapkan untuk menjaga lima kepentingan asas (al-dharuriyyat al-khamsah-الضروريات الخمسة) iaitu agama, nyawa, akal, keturunan dan harta dan dikenali sebagai  kepentingan (al-dharuri-الضروري).

b)         Al-Hajiyat -الحاجيات (keperluan biasa)
Ia merupakan keperluan hidup untuk memudahkan kehidupan, yang mana tanpanya kehidupan manusia akan menjadi tidak sempurna dan mengalami kesempitan, namun tidak sampai ke yang membinasakan sekiranya tidak menggunakan konsep al-hajiyat. Contohnya: Solat jama' qasar dalam solat, tidak berpuasa di bulan Ramadhan bagi orang musafir dan lain-lain. Maka, jika tidak mengambil rukhsah dalam hal musafir (tidak berbuka puasa), ia tidak menyebabkan kebinasaan bahkan hanya memberi sedikit kepayahan ketika itu.

c)         Al-Tahsiniyat -التحسينيات(pelengkap kecantikan)
Iaitu keperluan yang tidak sampai ke tahap kedua di atas. Ia hanya bertujuan sebagai pelengkap kepada kehidupan, keselesaan dan kecantikan. Tidak membinasakan dan tidak mendatangkan kesusahan jika tiada al-tahsiniyat. Cuma, tidak lengkap dan tidak cantik dipandang mata ibarat hadiah tanpa pembalut dan riben. :) Contohnya : Adat bersalam dengan orang yang lebih tua, akhlak yang baik ketika bersama keluarga dan masyarakat, etika yang berprinsip dalam kerjaya serta berbudi bahasa. Perkara-perkara ini hanya sebagai pelengkap kecantikan pada diri seseorang.


Jika Berlaku Pertembungan Antara Setiap Bahagian

Dalam pembahagian ini, menunjukkan bahawa setiap maslahah yang akan diambil perlu berdasarkan turutan mengikut kepentingan yang telah ditetapkan. Maslahah pada perkara al-dharuriyyat perlu didahulukan daripada maslahah pada perkara al-hajiyat. Begitu juga maslahah pada perkara al-hajiyat perlu didahulukan daripada al-tahsiniyat.

         Begitu juga jika berlaku pertembungan antara pembahagian-pembahagian dalam al-dharuriyyat, maka pemeliharaan agama perlu lagi didahulukan daripada nyawa, memelihara nyawa lebih didahulukan daripada akal, akal daripada keturunan dan mempertahankan keturunan lebih daripada harta. Jika konsep dan prinsip ini dipelihara, maka akan makmurlah dunia, tenteramlah jiwa-jiwa manusia dan tegaklah syi'ar Islam melata di seluruh dunia. Ini kerana, tujuan bagi setiap pensyariatan ini adalah bagi mendatangkan maslahah kepada hamba/umat manusia dan menjauhkan mereka daripada mudarat.

Penutup

Dengan memahami hakikat sebenar tujuan pensyariatan, iaitu mewujudkan maslahah (kebaikan atau kemudahan) dan melenyapkan mafsadah (kerosakan atau kesusahan) dalam konsep ibadah, jelas menunjukkan bahawa umat Islam dilarang untuk menokok tambah atau pelaksanakan syariat Islam tanpa ilmu yang sahih agar ia tidak menyusahkan atau menyebabkan umat Islam lari daripada agama yang bersifat universal dan mudah ini. Justeru, golongan yang memahami ilmu maqasid syari'ah pasti akan merasa kemanisan sesuatu pensyariatan, dapat melaksanakan ibadah dengan tekun dan sempurna serta meningkatkan ketakwaan dan keyakinan terhadap suruhan Allah. Wallahu a'lam.

Setakat ini dahulu penerangan dan pencerahan tentang konsep maqasid syari'ah dalam Islam. Lain-lain subtopik akan dikupas secara lebih terperinci pada entri akan datang, InsyaAllah. 


Rujukan :

1) Al-Fasi, ‘Ilal. 1991. Maqasid al-Syari’ah al-Islamiyah wa Makarimuha. RabatDar al-Gharb al-Islami. (مقاصد الشرعية الإسلامية ومكارمها  لعلال الفاسي)

2) Al-Hamim, Abdul Latif. Al-Dharuri fi ‘Ilmi Usul al-Fiqh.
  (الضروري في علم أصول الفقه لعبد اللطيف الهميم)

3) Ibnu ‘Asyur, Muhammad Thahir. 2001. Maqasid al-Syari’ah al-Islamiyah. Jordan: Dar al-Nafais. (مقاصد الشريعة الإسلامية لابن عاشور)

4) Al-Izz Abdul Salam. 2002. Qawaid al-Ahkam fi Masalih al-Anam. Beirut : Dar al-Ma’rifah. (قواعد الأحكام في مصالح الأنام للعز عبد السلام)

5) Al-Raisuni, Ahmad. 1992. Nazariyyat al-Maqasid’Inda al-Imam al-Syatibi. Beirut : Al-Maahad al-‘Alami li al-Fikr al-Islami. (نظريات المقاصد عند الإمام الشاطبي للدكتور أحمد الريسوني)

6) Al-Syatibi. 2000. Al-Muwafaqat. Giza: Dar Ibnu ‘Affan. (الموافقات للشاطبي)



-Cik Nin-









Saturday, 21 April 2012

Rasulullah s.a.w Kencing Berdiri ?!


Assalamualaikum wbt.. [ Beri salam sunat muakkad, jawab salam wajib! :) ].

Cik Nin tergerak nak beri penjelasan berkenaan hadith yang menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w kencing berdiri.. Sebab, pernah ditanya dan dipertikaikan :
"Kenapa perlu hadith yang menceritakan tentang perbuatan ini sedangkan itu bukan dari akhlak yang terpuji? Apatah lagi apabila Rasulullah s.a.w yang melakukannya. Boleh terimakah hadith ini?" 

Maka, dengan rasa perlu untuk cuba memberi pencerahan, Cik Nin sempat rujuk satu/dua kitab sahaja sebagai rujukan iaitu Kitab Sahih Bukhari, Fathul Bari dan Kitab Sahih Muslim ( masa tak cukup nak buat research pada rujukan lain). Jika ada apa-apa penambahan atau pembetulan, silalah berkongsi juga ya!

Dalam Sahih Bukhari, hadith tentang kencing (selepas ini disebut bawl(بول)- istilah Bahasa Arab) secara berdiri ada disebut dalam Kitab Wudhuk, Bab Bawl Sambil Berdiri dan Duduk.Terdapat banyak lafaz hadith yang diriwayatkan oleh perawi. 


Antara hadith yang diriwayatkan:

1) Riwayat Abu Huzaifah bermaksud "Nabi mendatangi tempat pembuangan sampah suatu kaum lalu baginda bawl  sambil berdiri. Kemudian minta dibawakan air maka aku pun mendatangi baginda seraya membawa air, lalu baginda berwudhuk."

2) Riwayat Imam Ahmad bermaksud "Baginda mendatangi tempat pembuangan sampah suatu kaum. Aku pun menjauh dari baginda. Maka, baginda mendekatkanku hingga berada di belakangnya, lalu baginda bawl  sambil berdiri. Kemudian, baginda minta dibawakan air lalu berwudhuk seraya menyapu di atas kedua khuf."

3) Riwayat Abu Huzaifah bermaksud : "Aku pernah mengalami bersama Nabi sedang berjalan. Lalu baginda mendatangi tempat pembuangan sampah suatu kaum di belakang tembok, kemudian berdiri sebagaimana salah seorang dari kamu berdiri, maka baginda pun membuang air. Aku menjauh dari baginda, lalu baginda beri isyarat kepadaku sehingga aku mendatanginya. Aku berdiri di belakang sampai baginda selesai."


Berdasarkan hadith-hadith di atas, beberapa persoalan diajukan.


1) "Mengapa mereka riwayatkan hadith nabi bawl berdiri ini?"

Kepentingan adanya hadith ini adalah untuk menunjukkan kepada kita tentang keharusan untuk membuang air secara berdiri (BUKAN WAJIB diikuti), dan ia perlu melihat kepada kondisi dan keperluan seseorang (akan dijelaskan).


2) "Boleh ke bawl sambil berdiri di tepi-tepi jalan tu?"

Jika diperhatikan, hadith-hadith tersebut menyatakan bahawa Nabi Muhammad s.a.w berhenti di tempat pembuangan sampah dan membuang air secara berdiri di situ, yang mana tempat ini kebiasaannya jauh dari tempat manusia berkumpul. Tempat pembuangan sampah ini tidak menjadi laluan untuk umum, maka ia tidak mendatangkan mudarat kepada mereka.

Selain itu, tempat ini gembur dan terkumpul padanya sampah-sampah sarap ( dan memang tempat kotor). Salah satu hikmahnya adalah supaya air tidak terpercik kembali pada orang yang membuang air tersebut. Ini juga membuktikan bahawa baginda s.a.w tidaklah membuang air di tembok-tembok atau dinding bangunan kerana jika ia berlaku, ia akan menyebabkan tembok kotor dengan air kencing dan memberi mudarat kepada orang lain yang lalu lalang, selain air akan terpercik pada si pelaku itu sendiri. 

Seterusnya, perlu untuk melihat kepada keadaan dan situasi yang membuatkan baginda s.a.w bawl  secara berdiri. Baginda merupakan Rasulullah s.a.w, iaitu individu yang terlalu sibuk menguruskan hal ehwal umat, menziarahi rakyat, duduk dalam sesuatu majlis dalam tempoh yang lama dan sebagainya. Maka, perlu untuk baginda qada' hajat secepatnya tanpa membuang masa yang ada. 


3) Kenapa Nabi Muhammad s.a.w panggil sahabat datang dekat dengan baginda?

Kerana keperluan sahabat untuk menghalang baginda daripada dilihat oleh orang yang lalu di situ. Sahabat datang dari belakang baginda, bukan menghampiri dari arah depan. Dan pastinya para sahabat r.a tidak melihat kepada aurat baginda.


Kesimpulan

Pada pendapat Cik Nin, yang paling penting untuk ditegaskan adalah, Nabi Muhammad s.a.w bukan saja-saja bawl  secara berdiri melainkan kerana adanya keperluan yang lebih baginda diutamakan ketika itu (dan mungkin kurang/tiada tandas awam). Adapun pada zaman sekarang, masyarakat tidak terlalu menyibukkan diri dengan akhirat atau urusan umat ( masih ada banyak waktu) selain kita ada banyak tandas awam. Maka, silalah qada' hajat dengan keadaan yang beradab kerana ada diriwayatkan oleh Abdul Rahman Hasanah bermaksud : " Baginda buang air kecil sambil duduk sebagaimana halnya wanita." -Disahihkan oleh Daruqutni dan lain-lain. Ini kerana posisi duduk lebih dapat menutup aurat serta lebih terhindar dari percikan air (bawl)  tersebut. Dan bawl  secara berdiri ini bukan satu kebiasaan baginda s.a.w.

Fikir-fikirkan dan selamat beramal! :)

Wallahu a'la wa a'lam.


-Cik Nin-


Friday, 20 April 2012

Muqaddimah Zweynaa!

بسم الله الرحمن الرحيم


"Setiap amalan adalah berdasarkan niat."

Petikan hadith di atas menunjukkan kepada kita tentang peri pentingnya penekanan niat dalam sesuatu amalan kerana ia bakal memberi impak dalam setiap natijah tindakan. Maka selari dengan hadith ini, kami dengan rasa rendah diri mengambil inisiatif mewujudkan laman ini untuk membantu menyebarkan ilmu, memperkemas ideologi dan menggalakkan pemikiran kritis dalam kalangan individu muslim, seterusnya membentuk generasi ulul albab yang cintakan ilmu.

Sebagai menghormati hak cipta dan menjunjung rasa amanah dalam menyebarkan ilmu, segala entri dan artikel yang disiarkan dalam laman ini adalah dirujuk kepada penulis asal, selain maklumat dipetik terus daripada bahan bacaan dan sumber rujukan yang lainnya.

Penulisan ini tidak lain hanyalah sebagai wadah ilmiyah yang biasa; tidak mencakupi kesemua bidang dan tidak menyentuh secara menyeluruh aspek yang dibincangkan. Justeru, sebarang perbincangan ilmiyah dan kritikan menbina amat dialu-alukan supaya kita saling melengkapi, bersama melahirkan produk Islam yang kritis pemikirannya seterusnya berusaha menjadi alim ulama' pewaris anbiya'.

Akhir kalam,

"Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan."


-Cik Nin @ Panini-
-Kasy @ Kasyir-