Assalamualaikum wbt buat semua pembaca. Seperti yang dijanjikan, entri episod kedua ini merupakan sambungan kepada pendapat ulama' berkenaan perbezaan hukum berhibur dalam Islam. Pengharaman aspek hiburan dalam kehidupan telahpun Cik Nin jelaskan sebelum ini, dan sekarang kita akan melihat pula kepada dalil ulama' yang mengharuskan hiburan serta beberapa jawapan/penolakan terhadap dalil pengharamannya.
Dalil Pengharusan Muzik dan Hiburan
Beberapa ulama’ dan fuqaha’ membolehkan
penggunaan muzik dan hiburan berdasarkan beberapa dalil, selagi mana ia tidak
bercanggah dengan tuntutan syara’. Mereka juga membantah dalil-dalil yang
dikemukakan oleh kelompok ulama yang melarang muzik dan nyanyian.
Ø Mengikut makna perkataan “saut”
yang terdapat dalam surah Al-Isra’ :
(َوَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ بِصَوْتِك)
yang membawa erti nyanyian,
menurut Ibnu Kathir (2004) bahawa dari segi bahasa, perkataan “saut” itu
merupakan kiasan kepada makna sebenar kerana secara umumnya, manusia tidak
dapat mendengar suara iblis. Manusia hanya dapat merasakan bisikan-bisikan
iblis yang mengajak manusia supaya menderhaka kepada Allah taala. Maka, ia tidak dimaksudkan dengan nyanyian/hiburan semata-mata.
Ø
Perkataan “samidun”
dalam Surah
al-Najm yang dimaksudkan dengan “lengah dalam keadaan menyanyi-nyanyi”.
(َوَأَنْتُمْ سَامِدُون)
Menurut Ibn
Kathir (2004), “samidun” dalam ayat ini diriwayatkan oleh al-Hasan
sebagai orang-orang yang lengah, dan itu juga merupakan riwayat Ali bin Abi
Talib. Adapun riwayat daripada Ibn Abbas menyatakan bahawa “samidun”
bererti orang-orang yang sombong dan hal yang sama dikemukakan oleh al-Suddi. Maka,
tiadalah kaitannya dengan nyanyian seperti yang telah dinyatakan.
Ø Pemahaman tentang perkataan “lahwa
al-hadith” dalam Surah Luqman :
(ِوَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الحَدِيث)
dibantah oleh kelompok yang
membolehkan muzik dan nyanyian. Menurut mereka, perkataan “lahwa al-hadith” tidak
boleh dimaksudkan dengan “nyanyian”.
Al-Dhahhak
mentafsirkan perkataan ini dengan mengatakan bahawa ia membawa maksud
kemusyrikan, iaitu setiap perkataan yang menghalangi ayat-ayat Allah daripada
didengari selain mencegah manusia untuk mengikuti jalan-jalan Allah[1] dan ia tidak hanya tertumpu kepada nyanyian sahaja.
Al-Qardhawi (1987) juga meletakkan hujah Imam Ibn Hazm yang
menyatakan bahawa perkataan ini menunjukkan erti kesesatan, dan perkataan “lahwa”
itu sendiri membawa maksud permainan, atau perkara yang sia-sia misalnya
seperti caci maki dan sebagainya. Sanggahan Ibn Hazm juga berpandukan kepada beberapa
segi :
1) Ia bukan hujah kepada sesiapa pun kecuali Rasulullah s.a.w
2) Para sahabat dan tabi'in berselisih pendapat dengannya.
3)Dalil al-Quran sendiri membatalkan hujah mereka kerana ayat itu
menyifatkan (لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا) iaitu Allah tidak mencela
orang yang menggunakan perkataan untuk bersuka ria tetapi, mencela
mereka yang menggunakannya untuk menyesatkan manusia.
Al-Mawardi
melontarkan pandangannya berikutan tafsiran yang paling rajih tentang ayat ini,
iaitu daripada Hasan yang berpendapat bahawa perkataan “lahwa al-hadith”
ini bermaksud semua perkara yang melalaikan daripada pengabdian diri kepada
Allah. Ini kerana lafaz ini bersifat umum, dan ia tidak dikhususkan kepada
nyanyian sahaja mahupun perbuatan syirik sahaja ataupun lain-lain tafsiran.
Merujuk kepada hadith pengharaman muzik dan hiburan pula
menurut Ibnu Hazm, hadith-hadith yang dikemukakan sebagai dalil untuk
mengharamkan muzik dan nyanyian adalah hadith-hadith yang tidak dapat
dipertanggungjawabkan, kebanyakkannya bertaraf
maudu’(hadis rekaan) atau maqtu’ (sanadnya terputus). Al-Ghazali dan
Ibnu al-Nahwa juga menyatakan bahawa setiap yang diriwayatkan adalah terbatal
dan adalah rekaan semata-mata.
Selain itu, terdapat riwayat
daripada nabi Muhammad s.a.w yang membawa maksud kepada keharusan meraikan majlis dengan
hiburan dan paluan gendang. Seperti yang diriwayatkan oleh Aisyah bahawa Nabi
Muhammad s.a.w bersabda :
اعلنوا
هذا النكاح واجعلوه في المساجد واضربوا عليه بالدفوف"[2]”
Ertinya
:” Iklankanlah pernikahan ini dan lakukanlah ia di masjid, dan pukullah
rebana di atas pernikahan itu”.
Selain terdapat keharusan dalam berhibur, perkataan
mahupun lirik dalam unsur hiburan itu perlu dipelihara dan haruslah ia tidak
bertentangan dengan syara’ sepertimana yang diriwayatkan oleh Khalid bin
Zakuan daripada Ar-Rabie’ binti Mu’awwiz bin ‘Afra’:
“دخل علي النبي صلى الله عليه وسلم غداة بني علي
، فجلس على فراشي كمجلسك مني وجويرات يضربن بالدف يندبن من قتل من آبائي يوم بدر ، حتى قالت إحداهن : وفينا
نبي يعلم ما في غد ، فقال النبي صلى الله عليه وسلم : لا تقولي هكذا وقولي كما كنت
تقولين [3] “
Ertinya : “Masuk Nabi Muhammad s.a.w ketika mula-mula berkesedudukan denganku
(selepas perkahwinan) lalu baginda duduk di atas hamparan itu seperti duduknya
aku. Di ketika itu beberapa hamba perempuanku sedang memukul duf dan meratapi
kematian bapa-bapaku dalam Peperangan Badar. Salah seorang daripada mereka
mendendangkan kata-kata: Di sisi kami Nabi yang mengetahui perkara akan datang.
Lantas Nabi s.a.w menegur: “Janganlah kau berkata seperti ini dan teruskan
nyanyianmu (seperti mana yang telah kau dendangkan sebelum ini).”
Pendapat Ulama' Tentang Muzik dan Hiburan
Di sini, cukup sekadar Cik Nin menukilkan pendapat dua orang imam yang masyhur dari dua zaman yang berbeza.
Imam
al-Syafi’e :
Beliau
telah membahagikan hiburan kepada tiga jenis:
a) Hiburan yang tidak memberikan sebarang kesan samada kesan baik atau buruk kepada manusia dan hukumnya makruh kerana dianggap seperti membuang masa.
b) Hiburan yang membawa keburukan kepada individu dan masyarakat. Hukumnya haram dan tidak boleh diamalkan. Contohnya berhibur sehingga melupakan tanggungjawab seperti mengabaikan solat.
c)Hiburan yang membawa kebaikan kepada individu dan masyarakat. Hiburan ini digalakkan bergantung kepada sejauhmana faedah diperolehi.
a) Hiburan yang tidak memberikan sebarang kesan samada kesan baik atau buruk kepada manusia dan hukumnya makruh kerana dianggap seperti membuang masa.
b) Hiburan yang membawa keburukan kepada individu dan masyarakat. Hukumnya haram dan tidak boleh diamalkan. Contohnya berhibur sehingga melupakan tanggungjawab seperti mengabaikan solat.
c)Hiburan yang membawa kebaikan kepada individu dan masyarakat. Hiburan ini digalakkan bergantung kepada sejauhmana faedah diperolehi.
·
Adapun berkenaan
nyanyian atau muzik pula, beliau berpendapat dalam kitabnya Adab
al-Qada’ bahawa perbuatan tersebut adalah makruh dan hampir kepada
perkara-perkara batil. Sesiapa yang memperbanyakkan mendengar muzik, maka dia
adalah safih (bongkak) dan ditolak penyaksiannya. Juga tidak harus mendengar
nyanyian daripada seorang perempuan yang bukan mahram, di tempat terbuka atau
di sebalik tabir, samada hamba atau bukan hamba.
Prof Dr. Yusof al-Qardhawi :
Beliau menyatakan bahawa para
ulama’ bersetuju tentang pengharamannya jika ia mengandungi unsur-unsur
kejahatan, kefasikan atau menggalakkan maksiat dan setiap senikata yang
menyalahi adab Islam adalah haram. Ulama’ juga bersepakat bahawa harus
penggunaan muzik di tempat-tempat keraian untuk menzahirkan kegembiraan seperti
dalam majlis perkahwinan, mengalukan kedatangan orang yang sudah lama tidak
bersua dan pada hari raya. Beliau juga berpendapat bahawa lagu pada zatnya
adalah halal, kerana asal sesuatu perkara adalah harus selagi tiada sebarang
nas yang mengatakan ia haram.
Syeikh
al-Qardhawi juga menjadikan niat berhibur sebagai ukuran utama dalam penetapan
hukumnya. Jika mendengarkan lagu dengan niat melakukan maksiat kepada Allah,
maka dia adalah fasik. Sesiapa yang mendengar dengan niat untuk menenangkan
fikiran dan menguatkan lagi ketaatan terhadap Allah, serta mencergaskan diri
untuk berbuat kebaikan maka dia seorang yang taat dan baik. Namun, jika
perbuatan mendengar tidak diniatkan untuk apa-apa sekalipun, ia dikira sebagai
aktiviti yang melalaikan dan dimaafkan seperti bersiar-siar di taman,duduk
sambil memandang ke luar tingkap dan lain-lain.
Beliau
juga menetapkan beberapa syarat yang perlu dijaga dalam berhibur :
i. Tajuk lagu dan mesej hendaklah tidak bertentangan dengan adab-adab dan pengajaran Islam.
ii. Cara penyampaian lagu perlu mempunyai peranan seperti gaya persembahan yang tidak merangsang kepada kemungkaran.
iii. Menghabiskan waktu dalam berhibur adalah tidak boleh kerana ia menggagalkan manusia dalam menunaikan tanggungjawab yang lebih berhak.
iv. Pendengar muzik perlu memahami dirinya sendiri seperti apabila lagu tersebut menaikkan nafsu, maka pendengar perlu untuk menjauhinya agar terselamat daripada fitnah.
Kesimpulan
Kebolehan atau tidak penggunaan hiburan dalam kehidupan adalah bergantung kepada bagaimana cara atau pengurusan kita dengan hiburan. Boleh jadi hiburan itu haram jika ia mendorong kita melakukan maksiat kepada Allah. Adapun muzik dan hiburan ketuhanan yang mendekatkan diri kita kepada Allah adalah dibolehkan selagimana kita tidak mengabaikan kewajipan dan tanggungjawab yang lain.
Wallahu a'lam.
Rujukan
Al-Dimasyqi,
Abu al-Fida’ Ismail Ibn Kathir. 2004. Al-Quran al-‘Azim. Terj. Bahrun
Abu Bakar. Jil. 21. hlm. 160-162. Penerbit Sinar Baru Algensido Bandung.
Al-Khin,
Mustofa & Al-Bugho, Mustofa & Al-Syarbaji, Ali. 2010. Kitab Fikah
Mazhab Syafi’e. hlm. 1985-1987. Kuala Lumpur: Pustaka Salam Sdn.Bhd.
Al-Qardhawi,
Yusof. 1987. Fatawa Mu’asirah. Jil. 3&4. hlm. 688-693. Quwait: Darul
Qalam al-Nasyr wa al-Tawzi’.